Po raz drugi włączamy się w kampanię #TataTeżCzyta!

Po raz drugi włączamy się w kampanię #TataTeżCzyta!

Według badań chłopcy i mężczyźni czytają znacząco mniej niż dziewczynki i kobiety. Na pewno jedną z przyczyn jest brak męskiego czytającego wzorca. Chcemy to zmienić! Tata chodzi z dziećmi na trening, pomaga w lekcjach, robi sporo różnych rzeczy, ale niech też czyta! Tegoroczna edycja kampanii #TataTeżCzyta odbywa się pod hasłem „Czytanie łączy” i podkreśla, że wspólna lektura z dzieckiem nie tylko rozwija, ale również buduje silne, emocjonalne więzi. Akcję, w jakiej bierze udział aż 50 wydawnictw, wspiera również Literacka Podróż Hestii.

Dzieci, którym rodzice regularnie czytają, już w wieku trzech lat rozumieją dwa razy więcej słów niż ich rówieśnicy. Czytanie wpływa na rozwój, stymuluje życiowe sukcesy. Pozwala zrozumieć siebie i innych; zdystansować się wobec trudów dorastania. Daje wiedzę, która idzie w parze ze sprawczością. Celem kampanii #TataTeżCzyta jest promowanie czytania wśród mężczyzn. Według badań Biblioteki Narodowej nt. stanu czytelnictwa książek w Polsce, mężczyźni czytają mniej niż kobiety, rzadziej też czytają swoim dzieciom. W 2024 roku czytanie zadeklarowało 47% kobiet i 35% mężczyzn, co oznacza, że ponad 30-procentową różnicę w sięganiu po książki!

Każdy rodzic czy opiekun regularnie czytający to szczęście i fundament przyszłości dziecka. TUTAJ można pobrać e-booka, w którym przeczytacie o supermocy książek i o budowaniu czytelniczych nawyków.

Chłopcy dużo wcześniej i częściej niż dziewczynki porzucają czytanie książek, kiedy kończą 9-10 lat. Jedną z przyczyn może być brak męskiego czytającego wzorca, co sprawia, że czytanie wydaje się mało atrakcyjne, związane jedynie z nauką. Często przeciwstawia mu się sport jako alternatywną formę spędzania wolnego czasu – a przecież powinniśmy chcieć rozwijać się holistycznie! Jak to zmienić?
To proste! Zachęcić mężczyzn – ojców, wujków, dziadków, opiekunów do czytania. Przekonać ich, że czytanie może być fajne i może wpłynąć na jakość spędzanego czasu z dzieckiem oraz na rozwój dziecka teraz i w przyszłości.

Oficjalna inauguracja kampanii odbędzie się 15 maja br. podczas Warszawskich Targów Książki w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.