Czytamy! Czytajcie! Literacka Podróż Hestii bierze udział w kampanii #TataTeżCzyta 2024

Czytamy! Czytajcie! Literacka Podróż Hestii bierze udział w kampanii #TataTeżCzyta 2024

Dlaczego rodzinne czytanie buduje poczucie wolności i sprawczości? W jaki sposób wzmacnia autentyczne partnerstwo i buduje głęboką relację z dzieckiem? Po jakie lektury sięgać, by wspólne czytanie było wspaniałą przygodą? I dlaczego to takie ważne, by tata, wujek czy opiekun też czytał? Na te pytania odpowiada kampania #TataTeżCzyta organizowana w tym roku po raz kolejny przez Fundację Powszechnego Czytania i wydawnictwo Tatarak. Literacka Podróż Hestii jest partnerem akcji.

Głównym celem kampanii jest zachęcenie mężczyzn, a w szczególności ojców i opiekunów do czytania dzieciom. Organizatorzy zaplanowali szereg działań promocyjnych mających na celu popularyzację akcji. Wspólne czytanie uczy bowiem małe dziecko, że książki to przyjemność. A taki nawyk jest na wagę złota, kiedy dziecko staje się młodszym nastolatkiem/nastolatką i sięga po książki wyróżnione przez Literacką Podróż Hestii.

Kampanii towarzyszy publikacja Supermoc książek #TataTeżCzyta2024 – będąca merytorycznym przewodnikiem i poradnikiem dla rodziców oraz opiekunów. Publikacja dostępna jest online TUTAJ.

Jak czytamy w najnowszym raporcie Biblioteki Narodowej nt. stanu czytelnictwa w Polsce, różnice między postawami czytelniczymi kobiet i mężczyzn nie zależą tylko od poziomu wykształcenia czy czasu poświęconego na jego zdobywanie.
– Kluczowe znaczenie mają też różne modele socjalizacji do czytania w środowisku rodzinnym. Ukształtowane w dzieciństwie i wczesnej młodości postawy w tej dziedzinie rzutują na zachowania w okresie dorosłości. Brak męskiego czytającego wzorca to jedna z przyczyn porzucania czytelniczych nawyków przez chłopców po okresie edukacji – podkreśla dr Tomasz Makowski, dyrektor Biblioteki Narodowej. Aktywne zaangażowanie mężczyzn w socjalizację czytelniczą w środowisku rodzinnym sprzyja wyrobieniu i utrwaleniu czytelniczych postaw, zwłaszcza wśród chłopców. Organizatorzy kampanii #TataTeżCzyta podkreślają, że jest to supermoc, którą warto wykorzystać do budowania relacji z dzieckiem.

Ambasadorami akcji #TataTeżCzyta w roku 2024 zostali m.in. Łukasz Dominiak, Łukasz „Juras” Jurkowski, Kamil Nowak, Marcin Perfuński i Wiesław Nowobilski, Katarzyna Zielińska, Anna Dereszowska, Magda Kordaszewska i Joanna Flis. Akcję wsparli również Anna i Robert Lewandowscy. Tegoroczna kampania potrwa do 23 czerwca, kiedy obchodzony jest Dzień Ojca. Formuła kampanii jest całkowicie otwarta. Każdy może się włączyć! Organizatorzy zapraszają do udziału, a także pobierania i wykorzystywania materiałów dostępnych na stronie TataTeżCzyta.